Terugblik 2021: samen succesvol!

Hoe kijk jij terug op het afgelopen jaar? We vroegen aan Babs Bruil (manager FoodBase) hoe zij terug keek op het afgelopen jaar van FoodBase. Wat waren de hoogtepunten? Op welke manieren waren we samen succesvol? En wat zijn de verwachtingen voor volgend jaar? Je leest het in dit interview.

 

Hoe kijk je terug op 2021?

“Ik kijk met een trots gevoel terug op het afgelopen jaar. Corona is onlosmakelijk verbonden met het afgelopen jaar en dat was niet altijd makkelijk voor ons, maar ook niet voor onze klanten. Ik vind het mooi om te zien dat we er toch samen het beste van hebben gemaakt en altijd keken naar de mogelijkheden in plaats van beperkingen. Hierdoor konden we het afgelopen jaar veel ondernemers ondersteunen met advies op het gebied van Marketing & Positionering, Hygiëne & Wetgeving en Sensoriek & Technologie. Naast advies en beoordelingen geven we ondernemers nu ook extra handvatten door middel van trainingen. Hierdoor hebben we een mooi pakket aan opvolgbare diensten waarmee we ondernemers in de versbranche volledig kunnen ondersteunen en ontzorgen.”

Wanneer heb je samen met klanten, leveranciers of collega’s een mooie prestatie neergezet? Wat was een FoodBase ‘Samen succesvol’ moment?

“Corona heeft ervoor gezorgd dat iedereen zich bewuster is geworden en hogere verwachtingen heeft over hygiëne en de verwachting is dat dit zal toenemen. Veel versondernemers spelen in op deze ontwikkeling en gaan daarom voor een certificaat waarmee ze de voedselveiligheid borgen. Dit jaar mochten we verschillende ondernemers van A tot Z ondersteunen bij het certificeringstraject. We kijken dan eerst samen met de ondernemer wat er nodig is om op het niveau van certificering te komen. Soms is dat enkel een adviesbezoek van onze adviseurs en vervolgens een inspectie, maar soms is het een volledig traject met meerdere adviesmomenten, training, de hygienetool en inspectie. Wanneer het resultaat van zo’n traject een gecertificeerd bedrijf is, ben ik wel echt trots op niet alleen onze vakmensen, maar ook de ondernemer en zijn werknemers. Het is niet altijd makkelijk om je bedrijf draaiende te houden te dealen met personeelstekorten en tegelijkertijd veranderingen door te voeren. Dus dan zet je samen toch wel echt een mooie prestatie neer!”

Welke samenwerking bleef je bij?

“Onze samenwerking met Stichting Foodspecialiteitenwinkels, we voeren daar in opdracht van de Stichting de verschillende onderdelen van de certificering uit bij verschillende bedrijven. We verzamelen informatie over de status van de hygiëne in het bedrijf en voeren winkelbeoordelingen uit. Daarnaast zijn twee mystery shops en een klanttevredenheidsonderzoek onderdeel van deze certificering. Het mooie aan deze opdracht is dat we vanuit vele disciplines input verzamelen. Op deze manier komt ons vakmensschap samen.

Wat was het hoogtepunt van afgelopen jaar?

“En ik moet er eentje kiezen? Dan kies ik toch voor de positieve feedback van onze klanten naar onze vakmensen toe. Of klanten die met één van onze diensten, zoals Bekroond met Goud, een prachtig product in de spotlight zet en daarmee meer omzet behaalt. Dat is voor mij echt een super mooi resultaat.”

En wat ging er wat minder soepel?

“Jeetje dat is een lastige vraag. We werken via (deels) geautomatiseerde standaardprocessen. Hierdoor verloopt alles meestal soepel. Wel ging het afgelopen zomer wat minder soepel bij een rapportage. We hadden één rapportage met analyses wel vier keer gemaakt met elke keer andere waardes… Gelukkig was dit snel opgelost en heeft de klant er weinig van meegekregen, die heeft alleen de laatste (en juiste) versie ontvangen!”

Hoe ziet de toekomst van de versbranche eruit?

“Ondernemers zijn altijd op zoek naar kansen en zullen daar mee om willen gaan. Een ontwikkeling die speelt en blijft spelen is de consument steeds meer wensen en verwachtingen heeft. Consumenten vragen steeds meer transparantie, omdat ze willen weten wat ze eten en waar het vandaan komt. Daarnaast speelt voedselveiligheid een grote rol bij voedselverwerkende bedrijven. Denk alleen al aan de zeepdispensers met desinfectiegel die niet weg te denken zijn. Corona heeft ervoor gezorgd dat klanten zich bewuster zijn van en hogere verwachtingen hebben over hygiëne. Dit zal alleen maar toenemen en goede hygiëne is echt een basisvoorwaarde geworden. Als ondernemer wil je dit soort ontwikkelingen op tijd signaleren om er op in te spelen, door middel van een verandering in dienstverlening of product.”

Als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste blogs? Volg ons op LinkedIn of Facebook.

 

 

 

Terug naar artikelen