“Dankzij de hygiënetool werken wij veel sneller en gestructureerder”

Klantervaring

Toen Hakan Avcu van Keukenmedewerker doorgroeide tot Operationeel Manager bij restaurantketen Ekmekci, kwam hij erachter dat de registraties op het gebied van hygiëne nog niet helemaal soepel verliepen. “We deden alles op papier en handmatig, zo tijdrovend”, vertelt Hakan. “Dat kan anders, dacht ik, maar ik wist niet hoe.” Daarom vroeg hij FoodBase om advies. Hoe dat uitpakte? Hakan vertelt erover in dit interview.

 

Voor wie Ekmekci nog niet kent: dit is een urban restaurantketen voor de nieuwe generatie die zich niet (meer) identificeert met één cultuur of één speciale keuken. Ekmekci is gevestigd op diverse locaties.

 

Registratie dagverse producten

In zijn rol als Operationeel Manager is Hakan o.a. verantwoordelijk voor het bewaken van de kwaliteit, het optimaliseren van keukenprocessen en het aansturen van de dagelijkse bedrijfsvoering in alle vestigingen. “Er gaat veel goed bij Ekmekci, maar met de registraties hadden we vaak problemen. Of de registratielijsten voor temperaturen werden niet goed ingevuld of de schoonmaaklijsten waren bijvoorbeeld niet uitgeprint. Dat kan natuurlijk echt niet als je met dagverse producten werkt die snel bederven. Via via kwam ik bij FoodBase terecht.” Daar werd Hakan aan onze hygiëne-adviseur Alfons van Leeuwen gekoppeld.

 

Hygiënetool biedt hulp

Sindsdien maken alle vestigingen van Ekmekci gebruik van de hygiënetool van FoodBase. “Met deze online tool – die je eenvoudig op de tablet en smartphone gebruikt – kunnen alle medewerkers de registratielijsten invullen, kan ik ze altijd en overal inzien en worden ze opgeslagen. Dat is ook belangrijk voor eventuele NVWA-controles. Bovendien kan ik niet in negen zaken tegelijk staan, maar met deze tool kan ik wel elke week controleren of alle zaken de registraties netjes invullen en of er ergens bijsturing nodig is. Sinds de dag dat we met deze tool werken, verlopen registratieprocessen veel sneller, nauwkeuriger en gestructureerder.”

 

Hygiëneadvies

Naast de hygiënetool gaat Alfons één keer per jaar bij Ekmekci langs voor inspectie, tips en hygiëneadvies. “Hij kijkt rond, praat met personeel, maakt foto’s en neemt een paar monsters mee om te onderzoeken, bijvoorbeeld van de vaatwasser. Naar aanleiding daarvan ontvang ik een rapportage die ik doorneem met de verschillende vestigingsmanagers. De laatste keer bleek bijvoorbeeld dat er ergens wel wat scherper op etiketteren gelet mocht worden. Toen heb ik samen met de vestigingsmanager een plan opgesteld om dat anders aan te pakken.”

 

Eigen controles

“Omdat ik niet één keer per jaar, maar eigenlijk altijd wil weten of alles goed verloopt, voer ik zelf elke maand een soortgelijke controle uit in alle vestigingen. Naast eventuele verbeterpunten probeer ik hier ook altijd complimenten uit te delen. We hebben namelijk een topteam. Voorheen vond ik het nog best spannend dat er onverwachts een NVWA-controle kon plaatsvinden, maar sinds we gebruik maken van de hygiënetool en het hygiëneadvies van FoodBase denk ik: laat ze maar komen.”

 

Wil jij ook advies op het gebied van hygiëne of gebruik maken van onze hygiënetool? Lees meer of vraag een demo aan!

  • Vorige bericht
    Nieuws
    Online lesmethode FlexBase wordt vernieuwd en...
    FlexBase, dé online lesmethode voor studenten van bakkerijopleidingen, is toe aan vernieuwing. FoodBase werkt achter de schermen keihard om zowel de app als desktopversie mooier, interactiever en functioneler te maken. “Bij een vernieuwde app hoort...
    Lees meer
  • Volgende bericht
    Blog
    Keurmeester Henri: “We proeven met onze neus en...
    In de nieuwe rubriek ‘Vakmens’ laten we jou kennismaken met de vakmensen van FoodBase. Keurmeester Henri Elders (58) trapt af. Henri is al bijna dertig jaar werkzaam bij FoodBase, waarvan twintig jaar als keurmeester voor bakkerijen. “We keuren niet...
    Lees meer
Terug naar artikelen