Hygienetool.nl

Houd jij je hygiëneregistraties al digitaal bij? Bij voedselveilig werken horen kloppende hygiëneregistraties. Je (HACCP)registraties in orde krijgen is vaak een tijdrovende klus die er gemakkelijk bij in schiet. Daarom ontwikkelden wij hygienetool.nl.

Martin vertelt je hieronder wat de voordelen zijn en hoe hygienetool.nl werkt.

We ontwikkelden hygienetool.nl (en de app) om hygiëneregistraties makkelijker te maken. In de app (of de website) zie je in één oogopslag welke registraties er die dag voor jouw filiaal/filialen nodig zijn. Zo signaleer je afwijkingen snel en heb je inzichtelijk of alle acties worden uitgevoerd. Met een mobiele telefoon of tablet in je hand voer je de volledige registratie uit of zie je hem in. Papierwerk is verleden tijd!

Meer dan een online hygiënecode en hygiëneregistraties

In de tool houdt je niet alleen (HACCP)registraties bij. Je maakt ook eenvoudig een schoonmaakschema, houdt de temperatuur van je koelkast bij en registreert goederenontvangst. Daarnaast stel je zelf je eigen norm is en geeft de tool je een waarschuwing bij afwijkingen. Zo helpt de tool je na te denken over de afwijkende norm. 

Meerdere filialen?

Dan geeft deze digitale tool meer controle. Je ziet vanaf één plek of registratieformulieren goed worden ingevuld. Op locatie aanwezig zijn, is daarbij niet per se nodig. Zo doe je als bedrijfsleider met meerdere filialen je administratie rondom hygiëneregistraties in één keer.

Niet meer alleen verantwoordelijk

Met hygienetool.nl betrek je medewerk(st)ers bij het voedselveilig werken. Je medewerkers krijgen een account en meldingen als registraties niet zijn ingevuld. Dit zorgt voor meer betrokkenheid en bewustzijn rondom voedselveiligheid. Wil je alvast werken aan de betrokkenheid van medewerkers? Download gratis Voedselveilig werken, samen met je team. 

Volgens de richtlijnen van de voor jouw geldende Hygiënecode

Als ondernemer ben je natuurlijk wettelijk verplicht om te werken volgens een voor jouw bedrijf geldende hygiënecode. Met de hygienetool pas je de richtlijnen van de Hygiënecode online(van de bakkerij, slagerij, CBL en/of horeca)eenvoudig toe en heb je de registraties in orde voor een bezoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Met de tool werk je efficiënter en houd je je HACCP registraties makkelijk bij

Dat bespaart tijd en geld. Bovendien biedt het systeem tal van uitbreidingsmogelijkheden. Naast temperatuurlijsten is het mogelijk om schoonmaaklijsten, ontvangstregistraties, klachtenformulieren of ander soort formulieren zelf op te stellen. Net wat voor je bedrijf handig of nodig is!

Vraag een demo aan

Heb je vragen over de tool of wil je zien hoe de tool werkt? Neem contact met mij op of vraag vrijblijvend een (online) demo aan.

 

Martin Riemersma

Hygiëne adviseur

Ik doe nu alles op papier en dat gaat prima. Waarom zou ik nu mijn registraties online gaan bijhouden?

De tool is meer dan een manier om registraties bij te houden. Het is een middel dat jou en je medewerkers helpt om voedselveilig te werken. Naast registraties, voeg je ook eenvoudig instructies toe. Hierdoor weten (nieuwe) medewerkers beter wat ze moeten doen. Ook is het overzichtelijker en zie je alles snel en makkelijk terug. Dit alles scheelt uiteindelijk een hoop administratie en tijd.   

Kan ik de tool alleen op de computer gebruiken?

Nee, de app is ook beschikbaar voor tablet en telefoon. Het inrichten van de tool is alleen wel op de computer. Controleren en registreren kan op de computer, tablet en mobiele telefoon.

Hoe helpt de app mij om medewerkers te informeren over hygiëne en voedselveiligheid?

Iedere medewerker krijgt een eigen inlog en melding wanneer ze registraties of taken moeten uitvoeren. Ook voeg je in de tool eenvoudig uitlegvideo’s of afbeeldingen toe, waardoor medewerkers makkelijk terugvinden hoe je ook alweer de vaatwasser schoonmaakt.

De tool ondersteunt je ook bij het inwerken van nieuwe medewerkers. Wanneer nieuwe medewerkers beginnen maak je ze gelijk wegwijs door middel van de tool. Aan de hand van de tool laat je zien wat er gedaan moet worden binnen een vestiging en hoe je dit na uitvoer afvinkt. Zo heb je alle werkzaamheden gelijk overzichtelijk.

Ik heb een nu een speciaal formulier wat bij elke vestiging moet worden ingevuld: bijvoorbeeld hoe de espressomachine moet worden afgesteld. Kan dit ook in de tool?

Dat kan zeker! Je kunt naast eigen instructies en zelfs instructiefilmpjes met link naar YouTube ook eigen formulieren ontwerpen en erin plaatsen bijvoorbeeld een instructie voor gebruik van de espressomachine.

Hoeveel medewerkers kunnen met de tool werken?

Iedere medewerker kan gratis een eigen inlog krijgen.

Wat zijn de kosten?

De Hygienetool is 20,50 per maand en is maandelijks opzegbaar.

Voor extra locaties geldt een staffelkorting:

  • 1-2 extra locatie(s) zijn 5,10 per locatie
  • 3-10 extra locaties zijn 4,30 per locatie
  • 11-20 extra locaties zijn 3,70 per locatie
  • 21 of meer locaties zijn 3,10 per locatie

Ik open een nieuwe vestiging en daar wil ik ook de hygienetool gebruiken. Moet ik daarvoor contact met jullie opnemen?

Nee, dat hoeft niet. Je voegt een nieuwe vestiging zelf toe via de tool onder ‘Locatiebeheer’. Je kan dan ook gewoon je eerder gebruikte formulieren van de andere vestiging kopiëren en gebruiken. Als dit niet lukt mag je natuurlijk altijd contact met je accountmanager of hygiëne adviseur opnemen.

In 2008 begon Bbrood met een klein winkeltje op de Zeedijk in Amsterdam. Het richtte zich specifiek op desembrood en onderscheidde zich daarmee van veel andere bakkerijen. Al snel kwamen er vestigingen bij. De samenwerking met Marqt zorgde voor een stroomversnelling en momenteel heeft Bbrood tien winkels met vooral duurzame producten. “Hygiëne is een randvoorwaarde”, zegt Heleen van den Broek, regiomanager bij Bbrood. Ze legt uit hoe zij ervoor zorgt dat alle tien de winkels aan die randvoorwaarde voldoen.

Foto: Heleen van den Broek

Nieuwe collega’s

“Hygiëne voelt voor medewerkers nog weleens als een moetje”, begint Heleen haar verhaal. “Ik vind het een heel belangrijk onderdeel, we werken immers met voedsel.” Daarom wordt er veel aandacht besteed om collega’s dat belang te laten inzien. “Bij het inwerken van nieuwe collega’s is schoonmaken natuurlijk een vast onderdeel. Wanneer maak je schoon, welke doekjes gebruik je waarvoor en welke schoonmaakmiddelen horen daarbij? Daarnaast hebben we een online basistraining geïntroduceerd. Nieuwe collega’s volgen de training op een laagdrempelige manier, op een plek en moment dat het hen uitkomt.”

Registratie blijkt uitdaging

Hygiëne een vast onderdeel van het proces maken, zorgt ervoor dat medewerkers zich ook goed aan de richtlijnen houden. “Dat stukje zit wel goed”, zegt Heleen. De registratie blijkt een iets grotere uitdaging. “Tot een jaar of twee geleden registreerden wij alles nog op papier. Om de registraties in te zien, moest ik bij een winkel langs. Toen heeft FoodBase de online Hygienetool bij ons geïmplementeerd.” In de Hygienetool zijn alle hygiëneverplichtingen terug te vinden en gevat in formulieren. Elke winkel heeft een eigen ‘map’ met alleen de formulieren die voor die winkel van toepassing zijn. Medewerkers registreren via een tablet. Heleen kan de registraties van alle winkels inzien. “Dat maakt het voor mij een stuk makkelijker om overzicht te houden. Het maakte ook inzichtelijk, dat niet elke winkel even goed registreert.”

Winkelwedstrijd

Heleen en haar collega’s bedachten een ludieke manier om het hygiënethema beter onder de aandacht te brengen. Er werd een heuse winkelwedstrijd georganiseerd, met als hoofdprijs een reis naar Rwanda om de koffieplantages te bezoeken, waar de koffie van Bbrood vandaan komt. Winkels werden beoordeeld op verkoop (waarvoor mystery visits door FoodBase werden ingezet), baristakwaliteiten en natuurlijk hygiëne. Voor het laatste criterium diende de Hygiënetool als meetinstrument. Heleen: “Dat was voor sommige collega’s even slikken, want ineens werd openbaar hoe iedereen scoorde op hygiënegebied. Voor de winnaar was dat heel leuk: die won een mooie prijs en een mooi rapportcijfer. Maar er moesten er ook een paar aan de bak. Het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat het belang van hygiëne meer is gaan leven; dat was een belangrijk doel van ons.”

Martin Riemersma

Hygiëne adviseur