Je doelgroep bepalen doe je zo

Blog

Wie is jouw doelgroep? Als jouw antwoord was “iedereen”, is dit artikel iets voor jou. Het is natuurlijk logisch dat je iedereen wil bedienen, want hoe meer klanten hoe beter, toch? Tot op zekere hoogte is dat zeker waar. Alleen het is wel moeilijk om een product of dienst te leveren voor iedereen. Niet iedereen heeft dezelfde interesses, wensen of behoeften. Je doelgroep specificeren, helpt je om jouw droomklant te bereiken. In dit artikel vertelt Jasper hoe je jouw ideale doelgroep bepaalt. 

“Soms vergeten ondernemers wel eens dat je niet alleen nadenkt over je doelgroep wanneer je je bedrijf opzet, maar ook wanneer je bedrijf beter wil positioneren of je klantenkring wil uitbreiden. Het start namelijk allemaal de juiste doelgroep.”

Hoe breng je je doelgroep in kaart?

Je brengt je doelgroep in kaart door jezelf vragen te stellen. Maak een lijst met kenmerken van jouw ideale klant. Hierbij kan je onderscheid maken tussen persoonskenmerken, interesses en koopmotieven. Een koopmotief is de motivatie die achter een aankoop zit en geeft antwoord op de vraag: waarom kiest een consument voor jouw product of dienst? Bij het bepalen van je doelgroep is het belangrijkste dat je die koopmotieven goed in kaart brengt. Aan alleen persoonskenmerken heb je niks. Een man van 45 jaar oud kan namelijk dezelfde interesses of bestedingslimiet hebben als een 31-jarige vrouw. Als je dan je acties en communicatie richt op die vrouw van 31 loop je klanten mis. Wanneer je inspeelt op het koopmotief dat ze allebei hebben is er een grotere kans dat je ze beiden bereikt.

Koopmotieven zeggen iets over waarom consumenten een bepaald product kopen

Het grootste gedeelte van menselijk gedrag is onbewust ook al willen we graag geloven dat dit niet zo is. Mensen kopen daarom vaak op basis van emotie. We kopen vaak wat we willen en niet altijd wat we nodig hebben. Koopmotieven leiden terug naar deze emoties of gevoelens van de consument en vertellen dus waarom je dat ene product wel koopt en het andere niet.

De zes belangrijkste koopmotieven

Er zijn veel verschillende koopmotieven. In de versbranche (horeca, bakkerij, slagerij, supermarkten, specialiteitenwinkels) springen er 6 uit, namelijk:

  • Gewoonte: Je gaat naar die bakkerij, omdat je dat nou eenmaal altijd doet.
  • Goedkoop: Je gaat naar die supermarkt, omdat ze daar de voordeligste producten hebben.
  • Genieten: Je gaat naar dat restaurant waar je van top tot teen wordt verzorgd en de heerlijkste gerechten krijgt.
  • Gezond: Je gaat naar dat restaurant, omdat ze alleen gezonde gerechten serveren.
  • Goed leven: Je gaat naar die chocolaterie, omdat hij alleen producten van fair trade cacao verkoopt.
  • Gemak: Je gaat naar de slager om de hoek, omdat hij dicht bij zit en ook nog eens volledige maaltijden verkoopt.

Wanneer je weet welke koopmotieven jouw (potentiële) klant heeft, bepaal je gericht hoe, waar en wanneer je je klanten benadert.

Klantonderzoek en omgevingsonderzoek geeft inzicht

Onderzoek helpt geeft inzicht in het koopgedrag en de koopmotieven van je huidige klanten én potentiële klanten in je verzorgingsgebied (het gebied waar je klanten wonen). Zo weet je ook waar nog kansen liggen en of je producten aansluiten op de wensen en behoeften van je (potentiële) klant.

Hulp nodig?

Weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je graag dat één van onze vakmensen met je meedenkt?

Mail: info@foodbase.nl of bel: 0317-471234 voor een vrijblijvend gesprek.

  • Vorige bericht
    Nieuws
    Het consumentenvertrouwen in voedselveiligheid...
    Het consumentenvertrouwen in de veiligheid van voedingsmiddelen steeg in de periode 2019 tot en met 2021. Bij veel productgroepen is een stijging te zien in het vertrouwen, de productgroepen melkproducten en babyvoeding bleven gelijk. Alleen het...
    Lees meer
  • Volgende bericht
    Blog
    5 tips voor een succesvolle hygiëneaudit
    De interne hygiëneaudit is best een spannende gebeurtenis en zorgt soms voor stressvolle momenten. Maar een audit hoeft niet zo spannend te zijn. Met goede voorbereiding is je audit een stuk minder spannend. In dit artikel geven we je vijf tips...
    Lees meer
Terug naar artikelen