“Een hygiëne-inspectie hoeft geen gedoe te zijn”

Klantervaring

Bbrood heeft hygiëne altijd belangrijk gevonden. “Maar het mocht wel wat meer aandacht krijgen”, vertelt Heleen van den Broek (op foto), regiomanager bij de Amsterdamse bakkerijketen. Door hygiëne hoger op de agenda te zetten en met een beetje hulp van FoodBase, komt Bbrood tegenwoordig ongeschonden door hygiëne-inspecties.

Herinspecties

“Vroeger hadden we na audits vaak een herinspectie”, vertelt Heleen. De hygiëne zelf was wel op orde, maar de registratie kon vaak beter. “Hoewel het om kleine dingen ging, zorgde het in onze beleving altijd voor wat gedoe. Je hebt liever dat de inspecteur maar één keer hoeft langs te komen. Dus toen FoodBase enkele jaren geleden de online Hygienetool implementeerde bij Bbrood, vroegen we ook meteen om een uitgebreid advies.”

Iedereen op scherp

Bij hygiëne-advies komt een van de adviseurs van FoodBase bij de winkel(s) langs. Hij of zij kijkt naar verbeterpunten en maakt de winkel(s) klaar voor de inspectie. Heleen: “Ik vind het fijn dat hij niet alleen een rapport voor mij of voor de filiaalleider maakt, maar dat hij ook het gesprek aangaat met de medewerkers. Hij legt bijvoorbeeld uit waarom temperaturen belangrijk is. Aan de filiaalleider geeft hij concrete verbeterpunten mee. Zo’n uitgebreid advies zet iedereen weer op scherp. Zeker als je in één vaste winkel werkt, krijg je blinde vlekken. En zie je het bijvoorbeeld niet, als de deurmat of gevel vies is. Terwijl ook dat bij een goede hygiëne hoort.”

Foto: filiaal Bbrood

Aangepaste processen

Het advies kan voor aangepaste processen zorgen. Zo worden bij Bbrood de formulieren tegenwoordig steekproefsgewijs gecontroleerd. “We hadden formulieren die achterhaald waren, bijvoorbeeld omdat er een kastje was weggehaald of omdat een winkel nieuwe producten aanbiedt. Daar hoort ook een aangepast formulier bij. In de Hygienetool is het aanpassen van zo’n formulier een fluitje van een cent, maar het moet wél gebeuren.”

Direct goedgekeurd

Hoe klein de verbeterpunten ook waren, ze zorgen er wel voor dat Bbrood nu voor de meeste inspecties in één keer slaagt. “Als hygiëne op de agenda blijft staan, is het veel makkelijker om standaard aan alle voorwaarden te voldoen. En dan is het eigenlijk helemaal geen gedoe of iets waar je tegenop hoeft te zien.” Om actief met hygiëne aan de slag te blijven, starten de medewerkers van Bbrood binnenkort met de training Voedselveiligheid van FoodBase. “We willen niet verslappen”, aldus Heleen.

Foto: filiaal Bbrood

 

  • Vorige bericht
    Klantervaring
    Bbrood krijgt medewerkers mee dankzij Hygienetool
    In 2008 begon Bbrood met een klein winkeltje op de Zeedijk in Amsterdam. Het richtte zich specifiek op desembrood en onderscheidde zich daarmee van veel andere bakkerijen. Al snel kwamen er vestigingen bij. De samenwerking met Marqt zorgde voor een...
    Lees meer
  • Volgende bericht
    Whitepaper
    Voedselveilig werken, samen met je team
    Deze whitepaper: Voedselveilig werken, samen met je team, staat boordevol praktische tips en adviezen. Plus voorbeelden en een checklist waarmee je het hygiëneniveau binnen je bedrijf op peil brengt en houdt. Ook bij een personeelstekort en -...
    Lees meer
Terug naar artikelen