Bbrood krijgt medewerkers mee dankzij Hygienetool

Klantervaring

In 2008 begon Bbrood met een klein winkeltje op de Zeedijk in Amsterdam. Het richtte zich specifiek op desembrood en onderscheidde zich daarmee van veel andere bakkerijen. Al snel kwamen er vestigingen bij. De samenwerking met Marqt zorgde voor een stroomversnelling en momenteel heeft Bbrood tien winkels met vooral duurzame producten. “Hygiëne is een randvoorwaarde”, zegt Heleen van den Broek, regiomanager bij Bbrood ( op de foto). Ze legt uit hoe zij ervoor zorgt dat alle tien de winkels aan die randvoorwaarde voldoen.

Nieuwe collega’s

“Hygiëne voelt voor medewerkers nog weleens als een moetje”, begint Heleen haar verhaal. “Ik vind het een heel belangrijk onderdeel, we werken immers met voedsel.” Daarom wordt er veel aandacht besteed om collega’s dat belang te laten inzien. “Bij het inwerken van nieuwe collega’s is schoonmaken natuurlijk een vast onderdeel. Wanneer maak je schoon, welke doekjes gebruik je waarvoor en welke schoonmaakmiddelen horen daarbij? Daarnaast hebben we een online basistraining geïntroduceerd. Nieuwe collega’s volgen de training op een laagdrempelige manier, op een plek en moment dat het hen uitkomt.”

Registratie blijkt uitdaging

Hygiëne een vast onderdeel van het proces maken, zorgt ervoor dat medewerkers zich ook goed aan de richtlijnen houden. “Dat stukje zit wel goed”, zegt Heleen. De registratie blijkt een iets grotere uitdaging. “Tot een jaar of twee geleden registreerden wij alles nog op papier. Om de registraties in te zien, moest ik bij een winkel langs. Toen heeft FoodBase de online Hygienetool bij ons geïmplementeerd.” In de Hygienetool zijn alle hygiëneverplichtingen terug te vinden en gevat in formulieren. Elke winkel heeft een eigen ‘map’ met alleen de formulieren die voor die winkel van toepassing zijn. Medewerkers registreren via een tablet. Heleen kan de registraties van alle winkels inzien. “Dat maakt het voor mij een stuk makkelijker om overzicht te houden. Het maakte ook inzichtelijk, dat niet elke winkel even goed registreert.”

Foto: Heleen in filiaal Bbrood

Winkelwedstrijd

Heleen en haar collega’s bedachten een ludieke manier om het hygiënethema beter onder de aandacht te brengen. Er werd een heuse winkelwedstrijd georganiseerd, met als hoofdprijs een reis naar Rwanda om de koffieplantages te bezoeken, waar de koffie van Bbrood vandaan komt. Winkels werden beoordeeld op verkoop (waarvoor mystery visits door FoodBase werden ingezet), baristakwaliteiten en natuurlijk hygiëne. Voor het laatste criterium diende de Hygiënetool als meetinstrument. Heleen: “Dat was voor sommige collega’s even slikken, want ineens werd openbaar hoe iedereen scoorde op hygiënegebied. Voor de winnaar was dat heel leuk: die won een mooie prijs en een mooi rapportcijfer. Maar er moesten er ook een paar aan de bak. Het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat het belang van hygiëne meer is gaan leven; dat was een belangrijk doel van ons.”

Lees ook hoe Bbrood het hygiëneproces herzag en nu zonder gedoe door de hygiëneaudits komt.

Foto: filiaal Bbrood

  • Vorige bericht
    Blog
    5 tips voor een succesvolle hygiëneaudit
    De interne hygiëneaudit is best een spannende gebeurtenis en zorgt soms voor stressvolle momenten. Maar een audit hoeft niet zo spannend te zijn. Met goede voorbereiding is je audit een stuk minder spannend. In dit artikel geven we je vijf tips...
    Lees meer
  • Volgende bericht
    Klantervaring
    “Een hygiëne-inspectie hoeft geen gedoe te zijn”
    Bbrood heeft hygiëne altijd belangrijk gevonden. “Maar het mocht wel wat meer aandacht krijgen”, vertelt Heleen van den Broek, regiomanager bij de Amsterdamse bakkerijketen. Door hygiëne hoger op de agenda te zetten en met een beetje hulp van...
    Lees meer
Terug naar artikelen