Klanttevredenheidsonderzoek laat zien wat klanten bezighoudt

Klantervaring

Slagerij Wijnands werd opgericht in 1955 door de opa van Wilbert Wijnands. Momenteel staat Wilbert aan het roer, en net als zijn opa bijna 70 jaar geleden, heeft Wilbert topkwaliteit als belangrijkste kernwaarde. “Dat we kwaliteit leveren weet ik. Maar ik wilde ook graag bevestigd zien dat mijn klanten dat waarderen”, zegt Wilbert. Daarom liet hij door FoodBase een klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren.

Inzichten en kansen

Wilbert is tevreden met de 8,6 waarmee zijn klanten hem waarderen. “Een mooi cijfer en daar hoopte ik ook op. Het nuttigst aan de rapportage zijn de opmerkingen die klanten aan de enquête toevoegden. Klanten gaven bijvoorbeeld aan dat ze behoefte hadden aan meer biologische producten. Ik ben niet van plan om volledig over te stappen naar biologisch vlees, dat heeft alles met de inflatie te maken. Maar het geeft wel inzicht in wat klanten bezighoudt. Ik zou meer voorlichting kunnen geven over de Beter Leven-producten die ik wél aanbied. Grote kans dat klanten niet weten dat ze daar al een bewustere keuze mee maken.”

Bewustwording

Een andere opmerking ging over zijn verkoopsters. “Klanten vinden het leuke dames, maar een klant gaf ook aan dat één van hen soms chagrijnig overkomt. Natuurlijk zegt één opmerking niet alles, maar ik kan het er wel eens met haar over hebben.” Minder verrassend was de uitkomst dat klanten Slagerij Wijnands duur vinden. “Daar ben ik me bewust van”, zegt Wilbert. “Daar staat tegenover dat de kwaliteit heel goed gewaardeerd wordt. En dat is voor mij genoeg reden om op dezelfde voet door te gaan.”

Enquête via online link

“Het enige wat wij hoefden te doen is honderd deelnemers te verzamelen voor de enquête”, vertelt hij. De rest werd allemaal door FoodBase geregeld: de enquêtes zelf, de kaartjes met een link naar de enquête om uit te delen aan klanten en de rapportage met resultaten en aanbevelingen. “Ik dacht dat het niet zou lukken, maar die honderd deelnemers hadden we zo geregeld. Misschien kwam het door het vleespakket, dat klanten konden winnen. We deelden de kaartjes aan iedereen uit en hadden de link ook op onze Facebookpagina gezet.”

Onafhankelijk beeld

Wilbert staat zelf in de winkel en heeft dus dagelijks direct contact met zijn klanten. “Natuurlijk denk je dat ze tevreden zijn, maar dat kan ook mijn tunnelvisie zijn. Een enquête kan net een ander beeld schetsen en daarom wilde ik de klanttevredenheid door een onafhankelijk bedrijf laten onderzoeken. Voor zo’n driehonderd euro regelt FoodBase alles en heb je binnen een maand een overzicht van je plus- en verbeterpunten en een rapportcijfer van je klanten.”

Ben je benieuwd hoe klanten jouw bedrijf waarderen? Laat ook een klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren door FoodBase.

 

  • Vorige bericht
    Blog
    Effectief communiceren als leidinggevende: 4 tips
    Feedback geven of iemand op zijn/haar gedrag aanspreken; het hoort erbij als je leidinggevende bent. Maar hoe ben je duidelijk en toch vriendelijk? Carolien Hurkx gaf diverse communicatietrainingen aan leidinggevenden. Ze heeft vier handige tips die...
    Lees meer
  • Volgende bericht
    Klantervaring
    “Slimme bedrijfsvoering zorgt ervoor dat ...
    Sandra den Haan heeft de leiding over alle dertien winkels van Bakker Koning. “Ik was vooral bezig met de dagelijkse drukte ín de winkels”, zegt ze nadat ze de training ‘Winkelbegeleider’ heeft afgerond. Terwijl het voor haar ook belangrijk is om...
    Lees meer
Terug naar artikelen