“Een hygiëne-inspectie hoeft geen gedoe te zijn”
21 mrt. 2022

Brood heeft hygiëne altijd belangrijk gevonden. “Maar het mocht wel wat meer aandacht krijgen”, vertelt Heleen van den Broek (op foto), regiomanager bij de Amsterdamse bakkerijketen. Door hygiëne hoger op de agenda te zetten en met een beetje hulp van FoodBase, komt Bbrood tegenwoordig ongeschonden door hygiëne-inspecties.
Herinspecties
“Vroeger hadden we na audits vaak een herinspectie”, vertelt Heleen. De hygiëne zelf was wel op orde, maar de registratie kon vaak beter. “Hoewel het om kleine dingen ging, zorgde het in onze beleving altijd voor wat gedoe. Je hebt liever dat de inspecteur maar één keer hoeft langs te komen. Dus toen FoodBase enkele jaren geleden de online Hygienetool implementeerde bij Bbrood, vroegen we ook meteen om een uitgebreid advies.”
Iedereen op scherp
Bij hygiëne-advies komt een van de adviseurs van FoodBase bij de winkel(s) langs. Hij of zij kijkt naar verbeterpunten en maakt de winkel(s) klaar voor de inspectie. Heleen: “Ik vind het fijn dat hij niet alleen een rapport voor mij of voor de filiaalleider maakt, maar dat hij ook het gesprek aangaat met de medewerkers. Hij legt bijvoorbeeld uit waarom temperaturen belangrijk is. Aan de filiaalleider geeft hij concrete verbeterpunten mee. Zo’n uitgebreid advies zet iedereen weer op scherp. Zeker als je in één vaste winkel werkt, krijg je blinde vlekken. En zie je het bijvoorbeeld niet, als de deurmat of gevel vies is. Terwijl ook dat bij een goede hygiëne hoort.”