Hoe bereid jij je voor op de feestdagen?

De feestdagen zijn voor iedereen in de versbranche vaak drukke tijden. Bij slagers vliegen de beenham en rollade over de toonbank, de oliebollen bij de bakker zijn niet aan te slepen en het is topdrukte in de restaurants en supermarkten. Toch valt er vaak nog meer uit de feestdagen te halen. De feestdagen zijn namelijk het moment om nieuwe klanten te bereiken en andere producten onder de aandacht te brengen bij je klanten. Consumenten kijken uit naar een gezellige tijd met vrienden en familie en zoeken producten om samen van te genieten. Jij kan hierop inspelen. Goede voorbereiding is daarbij het halve werk, daarom geeft Susanne Danes projectmanager marketing je drie tips waarmee jij goed voorbereid de feestdagen ingaat.   

Tip 1: Geef je pand extra aandacht

De uitstraling en aanloop van je pand is erg belangrijk wanneer je nieuwe klanten wil bereiken. En kan de beslissing om naar binnen te gaan of verder te lopen beïnvloeden. Zorg daarom dat de glazenwasser langs is geweest, je stoep schoon is en je zaak toegankelijk is.

In je eentje zie je vaak niet alles. Vraag daarom je medewerkers om mee te kijken en denken. Zo betrek je hen ook meer bij de voorbereidingen. Liever hulp van één van onze vakmensen? Lees hier meer over een winkelbeoordeling.

Tip 2: Geef iets extra’s aan je klanten

Geef tijdens de feestdagen iets terug aan je klant. Hiermee trek je de aandacht van je klant en geef je ze een speciaal gevoel. Waardoor ze naar de feestdagen misschien wel terugkomen naar je winkel. Geef ze bijvoorbeeld een klein zakje pepernoten rond Sinterklaas of een kerstkaartje met een mooie kerst- of nieuwjaarswens.

Klanten zoeken ook vaak inspiratie voor de feestdagen en die kun jij geven. Geef bijvoorbeeld een recept voor het bereiden van je rollade mee, ontbijtinspiratie met jouw kerststol of maak een sociale media post waarbij je chef-kok je gasten tips geeft voor het maken van een kerstdiner.

 Tip 3: Ken je klant

Weet wie je klant is en wat zijn koopmotieven zijn. Wanneer je dit weet speel je hier makkelijker op in met producten, een speciale actie op je menukaart of de inrichting van je zaak. Hoe kom je erachter wie je klanten zijn? Pak de cijfers van voorgaande jaren erbij. Kijk hoeveel je verkocht van bepaalde producten of gerechten tijdens sinterklaas, kerst en oud & nieuw. Zo krijg je een goed beeld van wat je kan verwachten deze feestdagen. Geen cijfers meer? Laat in kaart brengen welk koopmotieven consumenten in jouw omgeving hebben met een gebieds- en klantanalyse.

Terug naar artikelen