Voedings- of gezondheidsclaims

Wanneer mag je een product eiwitrijk noemen? Of wanneer vezelrijk? Wij brengen het voor je in kaart. Gezond en bewust leven wordt steeds belangrijker voor de consument. Jij kunt daarop aanhaken met een goedgekeurde voedings- of gezondheidsclaim. Zo laat je je klanten weten wat de voordelen van jouw product zijn.

Heb je al een gebieds- en klantanalyse bij ons afgenomen? Met een claim op je product speel je in op de koopmotieven van je klant.

 

Linda vertelt je hieronder wat een claim is en hoe een claimstraject verloopt.

Een claim is een vrijwillige boodschap over voedselinformatie. Het gebruiken van claims gaat in de praktijk niet altijd goed. Er is bijvoorbeeld een verschil tussen voedingsclaims en gezondheidsclaims en bijbehorende voorwaarden. De wet legt deze voorwaarden vast voor het gebruik van claims op levensmiddelen.

Het verschil tussen voedings- en gezondheidsclaims

Een voedingsclaim zegt wat over de voedingskundige samenstelling van een product, bijvoorbeeld over de hoeveelheid vezels (“bron van vezels”). Een gezondheidsclaim zegt iets over het effect van een product of voedingsstof in het product op de gezondheid (“jodium bevordert de energiestofwisseling”).

Claims voor bestaande producten

Voordat we een claim kunnen maken, moeten we weten welke voedingswaarde jouw product heeft. Daarom start een traject altijd met een voedingswaardeanalyse. Heb je dit recent al gedaan? Dan kunnen we ook die gegevens gebruiken.

Op basis van de voedingswaardeanalyse onderzoek ik welke claims je mag maken op het product, je website of andere communicatie uitingen. Het gaat in veel gevallen om claims over: eiwitten (“eiwitrijk”), suiker (“suikerarm”), vetten (“bron van omega-3-vetzuren”) en voedingsvezels (“vezelrijk”). Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Laat daarom altijd weten welke claims jij in gedachten hebt en welke klanten je wil aanspreken met het product. Zo kan ik gerichter uitzoeken wat er mogelijk is.  

Workshop

Wil je informatie over de claimsverordening? Of do’s en don’ts op het gebied van claims? Met een workshop (of webinar) afgestemd op jouw vraagstukken neem ik je mee in de wereld van claims.

Interesse? 

Neem voor de mogelijkheden direct contact met onze accountmanagers via sales@foodbase.nl of vraag een offerte aan via de bestelknop.

Linda van Zonsbeek

Kennisspecialist 

Linda van Zonsbeek

Kennisspecialist