• 11 Mei 2017

Landelijke media aandacht voor lokale groentespecialist door ludieke actie

Officieel mag Feyenoord zich nog geen kampioen noemen, maar veel Rotterdammers nemen daar alvast een voorschot op nu de club afstevent op de landstitel. Zo ook Frans van de Polder, misschien wel 's lands meest creatieve groenteman.

  

Voor het Stadhuis van Rotterdam heeft hij een groot Feyenoord-logo ontworpen, geheel opgemaakt uit aardappelen, groenten en fruit. "Met zo'n actie hoop je natuurlijk dat Rotterdam en omstreken massaal op de gezonde toer gaat. Drommen mensen stonden in de rij om een kijkje te nemen. Ook de landelijke media. Iedereen was bijzonder positief. Missie geslaagd, zo lijkt het."

"Ben jij van die trap?" Vorig jaar versierde Frans nog een levensgrote trap voor het Centraal Station in Rotterdam. Voor hem – gesterkt door zijn Rotterdamse no-nonsense mentaliteit – een ludieke manier om aandacht te vestigen op het belang en de pracht van groenten en fruit. "Als ik een idee heb, dan kun je er prat op gaan dat ik 'm uitvoer", vertelt hij vastberaden.

Dat kreeg dus een vervolg. Voor het Feyenoord-logo heeft Frans gebruikgemaakt van witlof, rettich, venkel en asperges (wit), trostomaten, mini-tomaatjes, mini-paprika en blokpaprika (rood), aubergine en oerwortelen (zwart) en krielaardappelen (goud). "Gedeeltelijk gesponsord door Postuma", vertelt Frans. Hij vindt het belangrijk dat detaillist en groothandel met dit soort initiatieven de handen ineenslaan om groenten en fruit bij het brede publiek onder de aandacht te brengen. Het maken van dit kunstwerk nam met zijn vieren iets meer dan twee uur in beslag.

 

"Als detaillist moet je af en toe eens uit je winkel komen. Ik heb collega's die steen en been klagen dat de omzet terugloopt… Dan moet je gewoon inventiever te werk gaan. Als ondernemer heb je bietenbloed nodig en moet je uitstralen dat de groentenwinkel niet alleen een plek is waar je naar toe gaat als je ziek bent, maar waar je altijd terecht kunt voor je dagelijkse boodschappen. En waar je eenvoudig invulling kunt geven aan een gezonde levensstijl. Ik heb nog nooit een groentenwinkel gezien waar stond 'wegens ziekte gesloten'."

Inmiddels is het logo weggehaald en gedoneerd aan de Pauluskerk. Frans: "Zo weet je zeker dat het in goede handen terechtkomt." En of Feyenoord uiteindelijk kampioen wordt? "De schaal kan ze eigenlijk niet meer ontgaan. Dan moet het wel heel gek lopen...", besluit de trouwe Feyenoord-supporter.

Twee dagen later kunnen we spreken van een ware internet-hit met ruim 1,2 miljoen kijkers, tienduizend likes en ruim 1.500 shares op Facebook:

"Hier ben ik wel enorm trots op" vertelt een enthousiaste Frans aan ADN donderdagmorgen. "Ik heb nog niets eens tijd gehad om alle reacties te kunnen bekijken. Ik ben dinsdagochtend op Radio 1 geweest met een interview en op de locatie zijn dinsdagmiddag de Telegraaf, de Metro, het AD en het ANP langs geweest. Er waren zoveel kijkers op de plek zelf, dat ik een trapje heb gemaakt voor kijkers om foto's te kunnen maken! Eind van de middag was ik door de regen helemaal verzopen, maar dat heb ik er allemaal heel graag voor over gehad. De volgende dag in de winkel kreeg ik al meteen enthousiaste klanten binnen die het gezien hadden en nieuwe klanten die door deze actie de winkel nu weten te vinden en ook producten bij ons kopen." 

Klik hier voor het artikel in het AD en bekijk ook vooral het Facebook account van Frans.

Ook bereikte de actie van Frans de landelijke NRC met een foto op een halve pagina. Ze schrijven: "Eerder deze week legde de bekende groenteman Frans van de Polder voor het stadhuis een enorm clublogo van groente en fruit. Aubergine voor het zwart, witlof, venkel, asperge en rettich voor wit, rood van tomaten en paprika en krieltjes voor de gouden letters".
Helaas heeft de actie van Frans voor de wedstrijd op 7 mei niet geholpen, maar er is aanstaande zondag nog een kans.

Voor meer informatie:

Frans van de Polder
Frans van de Polder & Zn
(010) 466 38 33
kantoor@fruitmandje.nl
www.fruitmandje.nl
www.facebook.com/frans.vandepolder

Bron: ADN, 2017

Quote van Jan Janssen

Jan Jannsen B.V.
Spijkenisse

Quote van Theo de Koning

Zaak van Theo de Koning

Quote van David de Wit

Groenteman David de Wit,
Breda